
www.deScripto.info published by the South East Europe Media Organisation - SEEMO

Public 
Broadcasting
DOSSIER

A Journal of Media in South East Europe No 02.2007 € 15,-

Macedonia  
Republic of Macedonia / Former Yugoslavian Republic of Macedonia

COUNTRY FOCUS

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 1



EDITORIAL

2 deScripto 02.2007

June, a time when many people think about summer, for

SEEMO always is a time of conferences. In this year we

have three big events: at the beginning of June the

Conference of Private News Agencies was held in Skopje,

financed by the Austrian Cooperation Eastern Europe, and

at the end of June we will hold the first South East Europe

Media Forum (SEEMF) in Zagreb, a project that SEEMO

has started this year together with the German West-

deutsche Allgemeine Zeitung (WAZ) publishing group

and the German Konrad-Adenauer-Stiftung (KAS) foun-

dation, in cooperation with two Croatian publishing hous-

es: Europapress Holding (EPH) and NCL (Nacional week-

ly). The event will be held under the Patronage of the

Croatian President Stjepan Mesic. After this important

regional event, that should take place in another country

in South East Europe next year, we will organise the

Conference on Media and Elections in Croatia, in Opatija,

in cooperation with several Croatian partners (Radio 101,

ICEJ, HND) and the Guardian Foundation.

Having in mind that so many conferences are being organ-

Letter from Editor-in-Chief
Dear Readers,

Letter from Publisher
Dear Readers,

ised (not only by SEEMO), sometimes questions are com-

ing up such as whether it is necessary to organise big events

like this in the modern era of internet. My answer would

be: Yes. We should not forget that we all are human beings

first and that no technology can replace personal contacts

and meetings. And it is not only the working part of a con-

ference that is important; also every break, lunch or joint

dinner is very important for networking. Our experience

from all these years is that different agreements, but also

important discussions about solving problems not only in

the field of media, have been initiated at our SEEMO

events. In the past media companies from different coun-

tries have started joint projects, the exchange of correspon-

dents or materials on SEEMO meetings. Also several new

associations have been founded. It means, SEEMO will

continue with this tradition of meetings between leading

media representatives in South East and Central Europe. I

would be glad to also see you at some of our future events.

Oliver Vujovic, Publisher and SEEMO Secretary General

The process of development from state ruled electronic

media to public broadcasting in the South East European

countries is an interesting field to be reflected. Since in

most of the countries the hardware factors have been estab-

lished but the software factors now need to be developed.

Software factors are cultural conditions of mind, of con-

sciousness and of socially built opinion. Public broadcast-

ing is first a public service to the audience and for that the

institutions receive the money from the audience. But an

audience that just gives money and yet does not understand

what public service broadcasting stands for, will always be

disappointed by the programming, especially when it is

comparing the programmes to those of the commercial sta-

tions. A good public broadcasting programme needs an

audience with media literacy. So, public programmes have

to become interested in developing media competence in

the audience’s but also in their own interest.

Public broadcasting has to follow public interests. It is sup-

posed to be a public and somehow nationally organised ref-

erence for national identity and also a frame for developing

a (national) community. These expectations demand pro-

duction of programmes, to a certain extent, within nation-

al conditions of interest, of money, and of cooperation with

other national media institutions (e.g. film production

companies etc.) – if they exist. Next to that criterion there

is another one: quality. National orientation and quality

orientation are criteria that make public broadcasting

increasingly difficult. Everywhere in Europe the decline of

public broadcasting programming is going on. The situa-

tion for all the PB stations in the SEE countries is not easy

at all. 

The topic is, of course, much more difficult that it can be

analysed in this issue of deScripto. But we thought, it

would be an interesting subject to get to know – for stu-

dents who worked on that research for the articles, and for

readers who could gain some aspects they did not think

about before. In that sense I hope you will enjoy this issue

of deScripto.

Thomas A. Bauer, Editor in Chief

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 2



3deScripto 02.2007

deScripto
A Journal of Media in South East Europe
Published quarterly
Contact
Thomas A. Bauer
Department of Media and Communication
Science, University of Vienna 
Schopenhauerstrasse 32,
A-1180 Vienna, Austria
+43 1 4277 48336
thomas.bauer@univie.ac.at
www.deScripto.info
Editor in Chief
Thomas A. Bauer, University of Vienna
Executive Editor
Axel Maireder, University of Vienna and
University of Applied Sciences Vienna
Editorial Assistance
Kristina Benkotic, SEEMO

Contributing Students
Juliette Bendele, Kerstin Brinnich, Marleen Egger,
Anna Fritzsche, Yvonne Heuber, Manuel Hirmke,
Christiane Höberth, Jennifer Imhoff,
Alexander Lehner, Kathrin Liener,
Julian Paschinger, Lucia Schwerwacher,
Anna Stöger, Philipp Teich,
Angelika Truttenberger, Petra Waxenegger,
Markus Zuba
Graphic Design
Axel Maireder
Proofreading
Sarah Hayes 
Advertising Contact
Thomas A. Bauer, thomas.bauer@univie.ac.at
+43 1 4277 48336
Photos
Juliette Bendele
Publisher 
SEEMO - South East Europe Media Organisation,
Oliver Vujovic 
Spiegelgasse 2, 1010 Vienna, Austria
descripto@seemo.org
+431 5133940
SEEMO is an affiliate of the 
International Press Institute (IPI)

Publisher’s Board
Remzi Lani - Tirana, Radomir Licina - Belgrade
Samra Luckin - Sarajevo, Stjepan Malovic - Zagreb
Georgios Papadakis - Athens
Ognian Zlatev - Sofia
Printed by
S. Polic in cooperation with Standard 2, Belgrade

Subscription
Standard: e 24,- /year, Students: e 12,- /year
orders by email: thomas.bauer@univie.ac.at
or fax: +43 1 4277 48344
Mission Statement
deScripto is committed to the enhancement of a
climate of critical reflection on media culture
and communication in and among the SEE coun-
tries. Published quarterly as a joint project of the
University of Vienna and the University of
Applied Sciences Vienna, under the auspices of
the South East Europe Media Organisation
(SEEMO), deScripto is an independent journal of
analysis and opinion dedicated to the demo-
cratisation of the media and the development of
civic society in the SEE Region.
The views expressed in deScripto are entirely
those of the authors and do not necessarily 
represent the positions of SEEMO/IPI.

Imprint
DOSSIER PUBLIC BROADCASTING

Soft Factor Conditions for Media in Transition
The Need for Developing Software Factors in SEE Media

Brainfood for the Mob
Programmes for Viewers vs. Programmes for Costumers

Survival of the Sleaziest?
Private vs. Public Broadcasters

Pandora’s Box of Nationalism
Public Service Broadcasting in Bosnia and Herzegovina

Smooth Landing or Crash?
Destination Freedom of Expression

To Fee or not to Fee?
Controversies about the Funding of Public Broadcasting

COUNTRY FOCUS REPUBLIC OF MACEDONIA /
FORMER YUGOSLAVIAN REPUBLIC OF MACEDONIA

Bridging After the Thaw
Macedonia’s Media Landscape

REPORTS

Your Excellencies!
Recent SEEMO Protest Letters

Review 
Recent Publications 

Preview 
Upcoming Events

Table of Contents

TABLE OF CONTENTS

4

7

10

13

16

18

24

27

28

30

deScripto is a joint project of

University of Vienna
Faculty of Social Sciences
Institute of Media and
Communication Science

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 3



4

n a media society understanding the social, cultural,

political and economic world needs and means to under-

stand the media. Because all that we know from society, we

know from media. Media is the general reference of infor-

mation, knowledge, and public opinion. Therefore the

quality of democracy does make quite a difference consid-

ering which media system is established, what quality stan-

dards in media companies are being realised, and to which

level of media literacy the audience has been developed. Of

course, all these factors of media and communication cul-

ture reflect the democratic quality of life in a society. Since

the countries in South East Europe are in transition, the

media system is the most important and most influential

factor in that process, but, obviously, the developing

process still seems to be a project with an open outcome. 

In Search for a Democratic Culture of an
Open Society
Since Sir Karl Popper, seeking a better world, has analysed

the “enemies of open society”, the notion of a quality of

society has been enriched by ideals of individuality, auton-

omy and free development. The term “open society”

became a carrier of the desire of a society that is responsi-

ble for it and that gives possibilities for free development to

the individual. The idea is directed against any form of

dogmatism, authoritarianism, nationalism, or state com-

munism. Openness first means freedom of thought and

reflection on one’s own. The society is what it thinks of

itself. An open society expresses what it thinks about itself

through the media, of course generally, in the form of most

different discourses. Where media do not represent the het-

erogeneous structure of discourse, there they do not effi-

ciently contribute to clarification of the direction of the

society development. The pluralism of opinion, which is

vital for an open society, needs a pluralistic media system,

since it is essential for an open discourse. Observing the

media in the countries of the SEE region in general gives

the impression that the societies in the region have some-

how decided that they never ever wanted to be in a closed

system - they now enjoy the free ways of everyday life but

have not yet really decided what rules to develop and fol-

low in order to sustain the development. 

So far, the process of becoming an open society is still a

project with an open outcome. Such a model of thinking of

an open society restrains the state since it has the tendency

to understand itself as the hot spot of power, domination

and influence, but it favours the idea of a self-responsible

deScripto 02.2007

Soft Factor Cond
Media in Transit
Media transformation reflects the transformation of the society.
The conditional status of media in South East Europe announces to a 
certain extent the status of perplexity of South East European societies.
After having implemented hardware factors, there is a need for 
developing software factors.
By Thomas A. Bauer

I
An open society expresses what it thinks about
itself through the media, of course generally,
in the form of most different discourses.

DOSSIER PUBLIC BROADCASTING

DOSSIER PUBLIC BROADCASTING

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 4



5

civil society. In a society like that, discursive media takes a

key role in building the society. The media system becomes

the communicational platform of exchange when it is

structured in a pluralistic form. Therefore the development

of media from state media to public media is one of the

transformation processes that have to be driven most con-

sequently. As easy as this transformation has been in print

media, so difficult it is to bring it to its very end in the sec-

tor of electronic media. 

Does Public Broadcasting Have a Chance?
Due to the shortage of frequencies and their persuasive

character, electronic media have always been the subject of

a fight for influence. The shift from state ruled electronic

media to public broadcasting in South East Europe’s media

landscape was not an easy one and obviously has not yet

achieved a sustainable position. The one step was to create

and implement public broadcasting system structures in

terms of policy and economy as well as in aspects of media

law and journalistic work. But the second step, which is to

develop a public programme quality, is much more difficult

and depends much more on the mentality of people who

do the job. Not only that, there still is a relevant number of

people serving at the public stations, who already had cre-

ated programme and taken the responsibility for it under

the pressure of the communist system, but also the audi-

ence does not really have a clear idea of what they could

expect from a public broadcasting system. 

Overall a satellite system distributing programmes from all

over Europe, commercial and public ones, offers so many

opportunities of conversational programme so that the

deScripto 02.2007

nditions for
sition

local public stations discover themselves in an almost hope-

less situation of competition. A two pillar system has been

now established in all countries, but the first pillar, the

public broadcasting, has quite a difficult standing com-

pared to the local commercial stations which have been

established all over the region under conditions of a very

lax media law. The economic situation for all the public

programme providers goes from bad to worse, so that they

try to survive with cheap productions or to attract audience

by the same programme formats the commercial stations

use. This unnecessarily mostly doubles the standardised

formats like “Who wants to be a millionaire?” or shows like

that. How could a public programme provider find its

niche for an intelligent public broadcasting programme

under such conditions? Maybe there is something to learn

from the BBC. But the legal situation and the image situa-

tion of the BBC are too far from reality in the Balkan coun-

tries.

Can Transition Achieve its Goals?
All SEE countries - even if they are in a different phase and

status - are faced with a transition process that does not

only take place in politics. It touches the common mind,

the basic concepts and the societal organisation in politics,

economy, education, culture, communication, and media.

The development of media from 
state media to public media is one of 

the transformation processes that have 
to be driven most consequently.

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 5



DOSSIER PUBLIC BROADCASTING

6

In themselves, media reflect more than other public organ-

isations that general transition process by going through

structural instability, culturally heterogeneous performanc-

es, and system transformation. Within the media system

everything is changing – and changes often are exchanged

again: journalistic self-understanding, relationship between

media and politics, media and economy, journalism forma-

tion / professional education, media content and pro-

grammes, market and market strategies, audience, organi-

sational concepts, personnel recruitment, interior manage-

ment, etc. 

Since the SEE countries are important neighbours among

each other and important partners for or within the

European Union, the EU makes many efforts in support-

ing the democratisation of social life in South East

European countries. One of these efforts is to invest knowl-

edge in development of media and media related struc-

tures: institution building in journalism (self-control, ethi-

cal standards, work control, etc.) journalism educational

programmes, journalism training, and media education.

That model of international / intercultural cooperation in

development needs a lot of trans-cultural sensitivity,

because this international cooperation and the support

from European Commission only helps to enrich and to

sustain the development towards an open and open mind-

ed society, by giving time for going through all those steps

that have to be done in a way so that there is no desire left

to go back to an already done step if the next one has been

reached already. By all means, this needs time. Pressure

coming from European Union only has the effect that these

nations will not feel the transition process is their own

chance. They will understand it as a domination of their

giant neighbour. Speed kills.

In Search for Cultural Mind Factors
A liberal and open society needs a quantity of time in order

to come so far to share the quality of time. Freedom, as the

factor of an open society, as we think, leads to a higher

quality standard of living since it is based on tolerance.

Freedom of expression is also the path for building a peace-

ful social environment for political and cultural morals, for

minimising the temptation for corruption and in that sense

it is a way for developing interest for difference under con-

ditions of a community. Incidentally, this freedom is noth-

ing more than a fundamental human right and has nothing

to do with sophisticated arrogance or social opulence.

Public consensus is as meaningful today as it ever was, but

today we know that it is not achieved through synchroni-

sation and conformity, but through communication which

searches for cultural diversity and a variety of options.

Public opinion then is a community frame for difference

and not a frame for equality made by media.  

There is one factor that gives meaning and new content to

the positive ideas for peaceful co-existence: the future

mindedness. Those people who are afraid of ‘alienation’

search for their welfare and identity in the past. Such a view

of life generates feelings of anxiety, anger and depression.

Focusing on the past becomes an obstacle for learning.

Those people who are searching for their career, identity

and place in the world in the future open their eyes and

minds, develop interests in new areas of knowledge and

have no fear of contradictions thus working out their way

in life in an emancipated manner.

The paradigm of an autonomous future requires identity.

Autonomy is not just a political and organisational status,

but first of all a way of thinking and a way of cultural self-

determination. Autonomy is a psychological condition for

partnership. It makes social sensitivity and empathy possi-

ble. Being oneself allows you to be generous towards the

identity of others. Autonomy stimulates the development

of identity, individuality and constructive interest in the

surrounding cultural and social milieu, as well as curiosity

about the other. In this socio-psychological context, auton-

omy is not a question of political structures, but first of an

open mind and a way of thinking; it is an integral part of

being your own self (authenticity).

Authenticity is an expression of, but also a condition for

constructing and shaping identity. Identity consists of what

I think of myself (“I” - identity) and of what the others

think of me (“Me” - identity). So the attitude of others is

an important determining factor in the formation of sub-

jectivity and individuality, especially when there are rela-

tions of similarity, neighbourhood and rivalry. When this

sense of identity and uniqueness is absent, lost over time or

threatened by lies, stereotypes and masks, the ability to

communicate is destroyed and suffocated to such an extent

that one is unable to escape from the vicious circle of self-

deception, self-harm, lies and violence towards others. In

this case, one needs more from outside than usual. Austria

has all the historical and cultural reasons for such an atti-

tude. ■

deScripto 02.2007

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 6



7

Public broadcasters must provide diverse content to

meet the needs of various social groups. They must care for

their audiences, and rather than applying the criterion of

numbers, they must adhere to the criterion of influence,”

states Sandra B. Hrvatin in her book ‘Serving the State or

the Public’. The book, which was published by the Peace

Institute in Slovenia in 2002 , gives information on the sit-

uation of the public broadcasting system in the country,

focussing on Radio Television Slovenia (RTV Slovenia), the

national public broadcaster. Hrvatin criticises the system

and offers suggestions to change it, also giving a critical

opinion on the programme content and the lack of trans-

parency that should be fulfilled.

“Public broadcasting had an important role in Slovenia in

previous years, because it was actually the main and only

programme that provided the public with art, culture, doc-

umentaries and so on. Now there are around 50 television

stations, but none of them provides any of those contents,

so the public is really dependent on public broadcasting to

get those sort of programmes,” depicts Marko

Milosavljevic, Professor at the Faculty of Social Sciences in

Slovenia. Nowadays the challenge of programming lies on

an entertainment focus. Public television has bought a

number of foreign licences, including TV hosts or pro-

grammes such as for example “Who Wants to be a

Millionaire”, which was previously shown on commercial

television. According to Milosavljevic, there is too much

light entertainment which is completely inappropriate for

public broadcasting.

With the support of the Slovene Peace Institute in

Ljubljana and the European Commission, Sandra B.

Hrvatin, project leader Brankica Petkovic, Roman Kuhar,

Marko Prpic and other researchers set up a new project

called ‘Media for Citizens’. 

The project’s reasoning mainly consists of the citizens who

are endangered by media ownership concentration and

deficiency of public service media. Various minorities have

to face problems referring to proper access to the media.

Moreover the regulation lacks anything as far as diversity

and pluralism are concerned. Hrvatin criticises the new

political leadership which was not willing to discuss these

issues especially during the last two years. 

“The idea behind the project was to discuss these issues

with media activists, citizens and to give them some infor-

mation, some suggestions, how to organise themselves and

influence media politics,” reports Hrvatin. 

Monitoring, policy research, advocacy, education and pub-

lishing activities with the purpose of causing public aware-

ness in terms of diversity and pluralism as well as consider-

PUBLIC BROADCASTING   DOSSIER

deScripto 02.2007

Brainfood 
for the Mob
Public Service Broadcasters: Programmes for Viewers Versus 
Programmes for Customers

Public service broadcasters in South Eastern Europe and their issue of
serving adequate programme content for the audience in terms of plu-
rality and educational means.
By Christiane Höberth and Kathrin Liener

“

“Public broadcasters must care for their audiences,
and rather than applying the criterion of numbers,
they must adhere to the criterion of influence.”
Sandra B. Hrvatin

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 7



DOSSIER PUBLIC BROADCASTING

8

ing minority groups are the major points of the project.

The citizens should learn how to be out for their own crit-

ical beliefs and wishes.

The whole project is made up out of four angles: monitor-

ing media ownership pluralism, TV news monitoring,

monitoring media representation of minorities and the

fourth and last angle is named media for citizens. The main

point of ‘Media for Citizens’ is the sum of all four angles

and zooms in on the information of the citizens with

regards to the media issues and the encouragement of the

recipients to point out their individual convenience.

The public broadcaster of Macedonia, MRTV

(Macedonian Radio and Television), has been excoriated

because of its dependence on the government in the past. 

Since this problem also concerns programme plurality and

the programme mission of the public broadcasting system

as a whole, the legislation on the programme and educa-

tional mission is quite essential. The new Broadcasting Law

of Macedonia was published on 12 December 2005. 

For this reason Article 120 of the Law declares: “MRT shall

be obliged to produce and broadcast programmes of public

interest that reflect the social and cultural plurality in the

state, which consist of informative, cultural, educational,

scientific and entertainment contents.”

Minor groups as well as major groups of viewers in

Macedonia shall have the opportunity to nourish their cul-

tural identity and get access to information. Every specific

group of the society should have the possibility to benefit

from the programme content.

The mass media act of Slovenia also provides articles

focussing on pluralism and diversity but the practical

implementation is considered problematic by Hrvatin, a

member of the Peace Institute. She continues speaking

about the problem of pluralism which is quite complicated

and gives a suggestion to cope with the problem in an ideal

way: “It is much more important to build up a really broad

coalition of different NGOs, local communities and media

activists who could deal with these issues.” 

According to the Act of 1996 on Radio and Television

Broadcasting in Hungary, the guarantees for independence

from parties and political movements shall be given. 

“For this reason a board with the function of supervision

was founded. But the members of the board are sent from

the parties and they do have political influence on the

deScripto 02.2007

Minor groups as well as major groups of viewers in
Macedonia shall have the opportunity to nourish their
cultural identity and get access to information.

Hungarian television and radio,” counters Judit Klein,

National Coordinator of MTV, the Hungarian national

public service television company.

In 2002 an election pledge from the socialist party to abol-

ish licence fees was implemented, which means no income

from fees for MTV. They receive their money from the par-

liament, which results in dependency. It is the parliament’s

decision how much money Hungarian television and radio

gets. In that sense MTV has to collaborate very much with

the parliament. 

Klein is not sure whether the situation will change or not,

thinking of the complicated political situation. The ruling

parties are not on friendly terms with each other, so there

is no guarantee that they would agree on rewriting the

media law. Klein declares that in times of digitalisation the

more than 10 year old media law has to be renewed. 

The non-profit regulatory body Broadcasting Council of

the Republic of Macedonia is responsible for looking after

the broadcaster in terms of compliance to the law in

Macedonia. Snezana Trpevska is the Head of the Research

and Development Department of the Council. She reports:

“In the analyses of the weekly programme output for 2005,

2006 and 2007 the Broadcasting Council determined that

the Macedonian Radio and

Television, on its first Channel,

MTV 1, broadcasted diverse

programme genres including

sufficient amount of education-

al programmes. However, the

continuous lack of funding in

the past several years is a cause

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 8



9

PUBLIC BROADCASTING   DOSSIER

deScripto 02.2007

for the decrease of the quality of the programming of the

public service, a lack of new domestic production (especial-

ly quality programmes intended for children), a tendency

towards commercialisation of the programmes, that is

broadcasting more low quality entertainment programmes”

In Macedonia, the main problem therefore is the lack of

stable and independent funds, according to Trpevska. The

result is that the programming and the educational mission

are not fulfilled in the appropriate way. Trpevska believes

that the electronic media could certainly contribute to the

education of the viewers but without professional staff nor

funding, high-quality programmes cannot be produced. 

“Therefore, in the Strategy for Development of the

Broadcasting Field which is being drafted by the

Broadcasting Council of the Republic Macedonia, a special

consideration will be given to the overall conditions for

strengthening the Macedonian public broadcasting service

- Macedonian Radio and Television,” Trpevska assures.

Hungary’s public broadcasting system had to deal with

major problems too. In 2001 a crisis in Hungarian public

broadcasting took place: “The ratings for television are dra-

matically down and there is no agreement between rival

political parties over the administration of the system,”

stated Aidan White, General

Secretary of the International

Federation of Journalists.

Now that the crisis is over, the finan-

cial situation is better than ever: in

2006 they finally went into the black.

“In that time the people did not

believe in public service. It is a very

slow process to get the trust of the

people back,” Klein points out.

Minorities in Slovenia are dependent

on the public service broadcasters concerning the introduc-

tion of their point of view in programme content, Hrvatin

states.

Macedonia is striving towards well structured programmes

concerning marginal groups and ethnic minorities. “…The

Macedonian Radio and Television has been broadcasting

programmes for ethnic minorities in Macedonia for more

than thirty years. At present, on the Second Channel of the

public service, MTV 2, there are 65-hours a week of broad-

casting in Albanian, 17.5-hours in Turkish, and 1.5-hours

each in Serbian, Romani, Vlach and Bosnian. On the

Macedonian Radio, there are 56-hours a week in Albanian,

35-hours in Turkish, and over 3 hours each in Serbian,

Romani, Vlach and Bosnian,” details Trpevska, a member

of the Macedonian Broadcasting Corporation.

Judit Klein, who is responsible for the ethnic minorities’

programming on the Hungarian Television, criticises the

broadcasting times for minority groups in her country.

They have their slot at 10 a.m. and the second one very

early in the afternoon at 12.30 p.m. Hence, all the people

who work and children who go to school do not have the

chance to view this programme. Another possibility is to

watch it on the internet, but of course many people do not

have an internet connection at home therefore they have to

go to an internet café or have to find other possibilities.

“There is some culture, there are news, there are minority

programmes, there are religious programmes, in that sense

the Hungarian television does what it has to do,” resumes

Klein.

All in all public service broadcasters in Macedonia,

Slovenia, as well as in Hungary, do not emphasise on the

programme plurality and the educational mission suffi-

ciently yet, due to financial means or deficiency of the pub-

lic service media.

It is up to non-profit organisations and regulatory bodies

like the Peace Institute or the Broadcasting Council to act

and develop new projects, such as ‘Media for Citizens’

which gives the “mob” a voice and brings forward the ful-

filment of the viewers’ needs. ■

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 9



10 deScripto 02.2007

DOSSIER PUBLIC BROADCASTING

imona Sensual wants you. Wearing a wicked top and a

seductive pair of hot-pants she flirts with the camera in

an explicit way. The cute blonde croons an episode of her

latest single before kissing a photograph of her favourite

football player, Ronaldo from Brazil. Simona also supports

a campaign of page 5 pin-ups demanding to advance to

page 3. Obviously Simona was a bit nervous. After all she

appeared on Tonomatul DP2, Romania’s most popular

entertainment show which is aired every day on Romanian

Television, TVR, the fee and tax co-financed public broad-

caster, and not on a commercial channel as you might

expect.

About sixteen years ago the same channel aired pictures of

more historical value: They showed scenes of governmen-

tal violence, bleeding protesters and burning communist

flags during the Romanian revolution of 1989. TV played

an important role in discharging the former communist

dictator Nicolae Ceausescu. Even completely governmen-

tally controlled then, TVR could not hide the rumours

during a live speech in front of a mass assembly on 21

Survival of 
the Sleaziest?

December. After the overthrow of Ceausescu the public’s

interest in television gradually increased as they recognised

its potential for free expression and opinion-making.

Television served as a platform for political discussions in

the early days of the new democracy. In 1992 the dualistic

system was established and commercial television grew

from a local phenomenon into a serious threat for TVR

over the years. Nowadays Romania 1, TVR’s main channel,

and the commercial channel Pro TV compete for the lead-

ership on the Romanian television market.

The Triumphal March of Entertainment
The concept of commercial broadcasters vehemently

stirred up the media landscapes of Southern and Eastern

Europe. The competition with profit-driven businessmen

overwhelmed most of the state-owned broadcasters. In

panic, public channels filled their programming with enter-

tainment, such as variety shows and light talk-shows

instead of news and investigative programmes in order to

save advertising revenues. “It is true, the competition of

public broadcasters with private broadcasters is leading to a

decrease of quality and diversity of programmes, particular-

ly because our public broadcaster has responded to compe-

tition with intensive commercialisation of its program-

ming,” Marijan Jurenec, General Manager of the Slovenian

commercial market leader Pro Plus, told deScripto. 

Public broadcasters in Southern and Eastern Europe quarrel with the 
competition of their new rivals. As soap operas and bingo shows ensure audience
shares, the concept of quality television seems out-of-date.
Have public broadcasters given up their values in a hurry, terrified by crashing
advertising revenue? Has TV forgotten to compete for quality?
By Julian Paschinger and Alexander Lehner

S

“The competition of public broadcasters with private
broadcasters is leading to a decrease of quality and
diversity of programmes.”
Marijan Jurenec

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 10



11

PUBLIC BROADCASTING   DOSSIER

deScripto 02.2007deScripto 01.2007

Due to a liberal licensing policy numerous private broad-

casters entered Slovenia’s media market after the country

became independent in 1991. Despite the country’s small

expanse and a population of merely two million people,

there are 49 stations in Slovenia today – with five of them

beeing national TV channels and the rest regional and local

channels. Jurenec points out that “culture and education

are in domain of the public broadcaster, and it would be an

illusion to expect that commercial TV stations could

assume that role.” As most commercial broadcasting is

non-political, relying on soap operas and films, with little

news and current affairs reporting, it is not a real competi-

tion for SLO 1, the main channel of the public broadcast-

er, RTV Slovenija. The main exception remains POP TV,

the most successful private channel, which broadcasts daily

one-hour evening news, weekly current affairs magazines

and talk shows. Jurenec describes the programming as

“informative and entertaining contents typical for

European privately owned TV stations.” Initially, POP

TV’s news programming embarked on the strategy of

tabloid reporting to win a large audience. In turn, this

prompted SLO 1 to also adopt a more commercial

approach in its news reporting, and also in other pro-

grammes. More recently, however, both sides have aban-

doned some of their most blatant commercial attitudes.

Sophisticated news shows like “24UR” (24 Hours) on POP

TV became more and more popular. With this competition

leading to a recreation in quality reporting, RTV somehow

prevailed with its educational charter. Does Slovenia’s

media landscape provide the panacea for public broadcast-

ers in Europe?

In Turkey the public broadcasting network TRT, Turkish

Radio and Television Corporation, endorses quality pro-

gramming too. Yet after the introduction of commercial

television in 1992, TRT’s channels significantly lost in rat-

ings, holding only a total of about 10% in audience share

in 2006 anymore, according to TV audience measurement

by AGB Anadolu. Whereas the leading entertainment

channels Kanal D, ATV and Show hold about 14 to 15%

each. Yet neither of them reigns supreme as the leadership

shifts almost every year. Hasan Erel, a reporter and editor

for the foreign news department of TRT, ascribes the suc-

cess of private TV channels to their popular programming.

With soap operas, talk shows and song contests commercial

channels would offer simple entertainment and score high

ratings. “Commercial television is much more diverse and

flexible,” explains Asli Tunc, Chair of Media and

Communication Systems Department of the Istanbul Bilgi

University. They are “more attractive, more colourful and

have more interesting news,” she told deScripto. Erel on the

other hand describes the commercial station’s programming

as “low culture” and primarily consisting of “private life

programmes” like morning and talk shows, in which people

would “talk slang”. According to Erel the TRT network

cannot have that kind of programmes due to its high ethics.

Instead they would air demanding documentaries, movies

and educational programmes.

As this kind of programming attracts the audience, a com-

mercial television supplier will probably insist that the view-

ers independently decide what to watch, and the supply

would just follow the demand. Banking on light entertain-

ment, commercial TV stations got what they wanted,

namely higher ratings at the expense of quality in television.

So who is behind these decisions and what are their inter-

ests?

Local Moguls and Multinational Networks
Turkey is dominated by four big media groups: Dogan,

Merkez, Cukurova and Star. Together the four leading

groups control about 80% of the market. Media expert

Tunc points out a Turkish phenomenon: “Although there is

a profound concentration in terms of media ownership in

Turkey, moguls prefer a number of TV and radio channels

in order to hold an enormous power in their hands.” TRT

journalist Erel criticises the amount of editorial control

exercised over commercial TV stations by its private owners.

As an example he named a media group which forbids its

TV stations to criticise the government during the time a

business deal is being negotiated. “The mainstream media

is controlled by oligarchs, like in Russia,” Erel told

deScripto. Yet he admits that also the public broadcaster

TRT “is controlled to a certain amount by the govern-

ment.” Tunc does not mince matters: “Mostly, TRT is a

voice of the government.” 

Also local politicians and corporate directors as well became

owners of television stations, realising that the media helps

to build careers. Compared to the real big players, multina-

tional media companies, they are only small potatoes. The

international media investor CME, Central European

Media Enterprises, operates TV stations in the Czech

Republic, Romania, the Slovak Republic, Croatia and

Slovenia. Its TV stations reach approximately 91 million

“Commercial television is much more diverse 
and flexible. They are more attractive, more colourful

and have more interesting news.”
Asli Tunc

?

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 11



DOSSIER PUBLIC BROADCASTING

12

people across Eastern Europe. Slovenia’s leading channel

POP TV as well as its second largest commercial broadcast-

er Kanal A are owned by CME. This financial background

enables them to offer a variety of international programmes

such as family movies and popular series as well as self-pro-

duced domestic programmes. According to Media Service

AGB’s ‘people meter’ measurement, in 2006 POP TV led

the all-day ratings with a 28.6% audience share. SLO 1

came second with 23.1%. Altogether CME’s channels beat

the public national services with 38% to 32% in total

shares. 

“Multimedia companies have brought both fresh air and

money into the local market, especially coming from coun-

tries that had a history in making television,” says Oana

Matei, Head of International News Desk at Romania’s

leading commercial TV supplier Pro TV. In Romania

media ownership concentration has increased as a result of

foreign investments. Pro TV and the women-focused chan-

nel Acasa TV are also part of CME’s empire. The multina-

tional SBS Broadcasting Group, which reaches approxi-

mately 100 million people across Europe, competes with

CME on the Romanian market. Matei endorses the coop-

eration with international partners: “Romanian journalists

have learned a lot from this kind of partnership. Overall,

Romanian television owned by foreign media companies

have shorten the way to making professional journalism.”

SBS’s commercial channel Prima TV however is only a

minor contestant. The public broadcaster TVR held a total

of 22% in all-day audience share in 2006, according to

TNS AGB International. CME’s channels summed up to a

total of 24%, with Pro TV making up the bulk. In a situa-

tion where commercial TV stations provide information

and entertainment, the question comes up why public serv-

ices would be needed anymore?

An Indistinct Future
The EU Commission stated in a 1999 report that “public

service broadcasting has an important role to play in pro-

moting cultural diversity in each country, in providing edu-

cational programming, in objectively informing public

opinion, in guaranteeing pluralism and in supplying …

quality entertainment.” Whether public broadcasters are

living up to these expectations is disputable. License fees

and state subventions create a public responsibility not to

primarily compete with commercial broadcasters over

advertising revenues. 

Media expert Tunc explains that in Turkey the notion of

“doing something good for the public” lost its meaning

and ratings became the “only criterion to measure suc-

cess.” The aim must be to create a competition for quality,

not for entertainment. Pro TV’s Matei points out that

Romanians missed entertainment for over 40 years.

Therefore, “it was a natural thing to offer them something

they could only see on foreign televisions.” Television

changes and evolves all the time which makes it difficult to

pinpoint the right way of broadcasting. Also cultural influ-

ences and new generations profoundly affect the media.

“The young population, the attractiveness of popular cul-

ture and the youngsters’ general aloofness to the political

issues brought the success for the private channels,” illus-

trates Tunc.

Jurenec, General Manager of Pro Plus, sums it all up: “The

public broadcaster is still not sure about its role. Should

they compete with private stations with commercial pro-

grammes, or should they fulfil their mission? This dilemma

is reflected in their programming.” Eventually it will be up

to the viewers to either fuel further commercialisation or

appreciate quality by changing their viewing habits. The

question they should ask themselves is: Do I want to see

sexy Simona Sensual too? ■

deScripto 02.2007

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 12



13

PUBLIC BROADCASTING   DOSSIER

deScripto 02.2007

n a critical essay, Boro Kontic, Director of Mediacentar

Sarajevo and former editor of the Radio Sarajevo, vivid-

ly describes a scene from the Bosnian-Herzegovinian movie

‘Days and Hours’: While the cousin takes a screwdriver to

repair a broken boiler that is probably older than him, the

resigned Uncle Idriz tries to explain the problem with the

boiler to both the handyman and himself: “I’m afraid the

fault lies somewhere deeper in the system!” To Kontic, this

little scenario matches the ongoing struggle of establishing

a public broadcasting service in Bosnia and Herzegovina to

a tee. 

Transforming the media structures in Bosnia-Herzegovina

from communist-era state-controlled mouthpieces into a

nation-wide, European-style, balanced public service

broadcasting system has been one of the most cumbersome

tasks the international community has faced. 

The legacies of the country’s destructive war were three eth-

nically structured, separate media systems with inflamma-

tory reporting on other ethnic groups, and extensive

nationalist and political influence on all levels of the media

environment. Although impressive achievements in the

development of a functioning public broadcasting system

have been made since the Dayton Peace Agreement, real

progress has long been hampered by the ethnic divisions in

society and the specific post-conflict circumstances. 

The current public broadcasting service of Bosnia-

Herzegovina is composed of a complicated and costly tri-

partite system that includes the two entity broadcasters

RTV Federation and RTV Republika Srpska, based in

Sarajevo and Banja Luka respectively, as well as the nation-

wide channel RTV BiH, or PBS BiH which started broad-

casting in 2004. Each of them is build upon the national

quota system, attempting to reconcile professional criteria

with the premise of national equality. The goal is to provide

each citizen of BiH with full access to a public broadcast-

ing service which is free of bias and discrimination, whilst

safeguarding his/her legitimate rights to nourish individual

cultural identities. But how far is it really possible to main-

tain both requirements? 

The Tale of the Three-headed Dragon 
The ethnic structure of post-Dayton Bosnia-Herzegovina

consists of three constituent peoples, but only two entities

and is considerably polarised. With the devastating war and

its aftermath, the country that was once described as a

“leopard skin” due to the intertwinement of its peoples,

became a state of three separate ethnic territories that are

up to 95% homogeneous. On the state level not one of the

three major ethnic groups – Bosniaks, Serbs and Croats –

are in absolute majority. According to the 1991 Census of

the population, Bosnia-Herzegovina had a population of

4.35 million: Bosniaks made up 44% of the population,

Serbs 31% and Croats 17%. The remaining citizens

declared themselves as Yugoslavs (5%) or members of 25

other nationalities (3%). 

This strong division is reflected thoroughly in the current

public broadcasting system. Although there are some cross-

ethnic cut-throughs in the commercial sector, the three

constituent peoples of BiH largely still watch, read and lis-

Pandora’s Box 
of Nationalism
The Challenge of Public Broadcasting in Multi-Ethnic Bosnia-Herzegovina 
By Anna Fritzsche

I
The legacies of the country’s destructive war 
were three ethnically structured, separate media
systems with inflammatory reporting on other ethnic
groups and extensive nationalist and political 
influence on all levels of the media environment.

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 13



DOSSIER PUBLIC BROADCASTING

14

ten to media along ethnic lines and the largest Bosnian

Croat party, following complaints that the public broad-

casters are effectively divided between the Bosniaks and the

Serbs, is fighting for a separate channel in the Croatian lan-

guage. According to Media Online, a South-East European

media journal, the consequence is that a major part of

media users distinguish information as “ours” and “theirs”,

indicating that “the main motive for media usage is not

always one’s own experience or independent recommenda-

tion of their reliability, accuracy, promptness, attractive-

ness… but the identification with the ethnic perspective or

ideology concept of media.” Media outlets are often com-

pelled to ethnically profile their content if they want to

keep or attract the public. 

With rare exceptions, the media are either explicitly local or

they cover only the areas of ethnic majorities, thereby

remaining notably limited and additionally affirming the

existing divisions. While hate speech in its original war-

mongering sense has practically disappeared from the

media due to international observance, its mutants even

today emerge in all levels of society, whether through prej-

udice, intolerance or political show-downs. Public trust is

usually limited to the entity broadcasters. While they are

the dominant market leaders within the entities, RTV BiH

has never become a medium of all citizens and nations in

Bosnia-Herzegovina. To someone outside the country, such

insistence on ethnic origins is even more surprising consid-

ering that all citizens essentially speak the same language.

According to Radenko Udovicic, Director of Media Plan

Institute, the difference between the three languages in

Bosnia can be compared to the dialects of British,

American and Australian English; thus making everyone in

BiH perfectly capable of understanding the media dis-

course from every outlet. It seems again, “the fault lies

somewhere deeper in the system.”

Internal Contradictions and 
Invisible Problems 
The underlying issue of the ongoing struggle with public

broadcasting in Bosnia-Herzegovina is the much more seri-

ous disagreement on the long-term functional structure of

the country as a state and consequently, the continuous

political attempts by various ethno-national powers to take

control over the media. 

At present, none of Bosnia’s constituent peoples are truly

satisfied with the countries post-Dayton organisation

which to this day has been largely imposed by the interna-

tional community. Bosniak political leadership, advocating

a strong centralised state of Bosnia-Herzegovina, supports

a unique public broadcasting system with fewer broadcast-

ing companies and a strong central state broadcaster. Croat

parties, interpreting the existing structure as an infringe-

ment of their national interest and ethnic particularities,

are in favour of a division of the federation and demand the

establishment of a separate Croat public channel. And last-

ly, for the Serb authorities any discussion that questions or

seeks to modify the existence of RTV Republika Srpska is

taken as a direct attack against the entity itself. “In this

environment,” says Jusic, “where so many issues are out in

the open that really deal with the basic consensus of how

this country should look like, it is really hard for RTV BiH,

the multi-ethnic Public Broadcaster, to establish its posi-

tion as a nation-wide station based on principles of balance

and independence.” 

Another reason for concern is the lack of a viable econom-

ic basis to sustain such a large number of similar public

broadcasting services. So far, all attempts by the interna-

tional community to unify the existing public broadcasters

under a joint steering board have failed; the costly system

of three similar channels with all technical and human

potential completely separated prevails, preventing it from

playing its part in reintegrating the country. Taking into

account the pronounced poverty of the TV market in

Bosnia-Herzegovina, the rapid decrease in ratings, as well

as the fact that even more prosperous neighbouring coun-

tries such as Croatia and Slovenia only have two public tel-

evision channels each, this also becomes a major financial

problem. Kontic states that the two entity broadcasters are

the absolute limit of what can be afforded, while econom-

ic justification could probably be found for only one. Jusic

agrees, wondering “What does the current public broad-

casting system actually offer its viewers to survive?

Certainly not three identical channels with slightly differ-

ent dialects.” 

deScripto 02.2007

With rare exceptions, the media are either explicitly
local or they cover only the areas of ethnic majorities,
thereby remaining notably limited and additionally
affirming the existing divisions.

So far, all attempts by the 
international community to unify the existing 

public broadcasters under a joint
steering board have failed.

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 14



15

Apart from all these specifically Bosnian issues, the global

debate about the future of public broadcasting in general

has important ramifications on the country’s media land-

scape too. While dramatic changes concerning video and

information technology have been taking place over the

past few years and significant progress towards digitalisa-

tion has been made, Jusic points out that “we here are now

debating a model of public broadcasting as it was known in

the 1980s in the rest of Europe.” He adds: “While we are

trying to establish something like ORF or BBC back then,

those broadcasters are now heavily involved in changing

themselves completely to be able to survive in the multi-

channel digital world. Our debates are lagging behind, and

once we establish the system here, we will realise that it’s

completely outdated and at odds with media trends.” So

what is to be done? Speaking with the words of Uncle Idriz,

the screwdriver will not be able to fix the problem; instead

you might want to think about a new boiler… 

Glimmers of Hope 
Within this seemingly never-ending tale of the three-head-

ed dragon, there is still reason for enthusiasm when it

comes to potentially establishing a unified public broad-

casting in Bosnia-Herzegovina. According to Jusic, the

issues of ethnic identities currently dividing the country are

primarily a legacy of the war and have proven not to be

impenetrable enough as that they could not be dealt with.

“I want to hope that such a strong division is impossible to

maintain in the long run and I want to hope that if other

countries with much stronger differences are able to put

them aside, we will be too.” Already there are trends point-

ing towards the growth of new businesses and investment

strategies, such as cross-country mergers and corporations

which do not recognise ethnic borders or cultural differ-

ences. “It’s going to be interesting to see how right-orient-

ed, ethno-nationalist politics keep their rule as opposites to

quite rapidly developing businesses whose interests are

expressed not in ethnic attributes, but in Dollars and

Euros. One could expect that there will be tensions

between these two elites in the future, and that there is a

chance that the million dollars are going to prevail.”

Also, within the larger context of a EU-membership

prospective of Bosnia-Herzegovina which would guarantee

civil and minority rights, many people have come to find

the issues of ethnic division and distrust more and more

irrelevant. 

In Jusic’s view, there is a lot of potential in the fact that

unlike other multinational societies such as Belgium and

Switzerland, all Bosnian citizens essentially speak the same

language, thus creating an important foundation for a har-

monic society with a nation-wide public broadcasting sys-

tem that can be understood by everyone. Kontic agrees,

emphasising that “a company with thousands of employ-

ees, paid for by citizens, that broadcasts a programme no

one is particularly interested in is already an anachronous

idea and cannot represent the media in the modern sense

of the word.”

Public broadcasting should be everyone’s medium, rather

than just a roughly divided ethnic proving ground, and a

debate about three or four nearly identical nationally and

ethnically defined public channels will become completely

superfluous when confronted with the digital context of

hundreds of thematic channels. “I strongly believe that the

future of public broadcasting in Bosnia-Herzegovina is not

in ethno-national and mono-linguistic channels,” Jusic

concludes. “That concept is totally outdated and has

become redundant. I think the future will lie in a multiplic-

ity of platforms and channels targeting specific audiences of

tastes, not of different ethnicities. That’s how I see the

future of public broadcasting, if we want to have a future

of public broadcasting. Because otherwise, people will just

watch other channels.” ■

PUBLIC BROADCASTING   DOSSIER

deScripto 02.2007

Public broadcasting should be 
everyone’s medium, rather than just a roughly 
divided ethnic proving ground.

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 15



DOSSIER PUBLIC BROADCASTING

16 deScripto 02.2007

We all were like people after a long time in prison who

were suddenly faced with freedom: first, you are not able

to be happy, but only confused,” Catalin Stefu remembers

the time after the downfall of Ceaucescu. Although the

young Romanian was only twelve in the historic year of

1989, he remembers exactly this feeling that “something

major was happening and that everything was changing”.

Preceding this political turning point, a crash landing into

the decade of newly gained freedom took place: Hard,

rapid and abruptly changing everything. First there was

the breakdown of the Ceaucescu Regime, followed by the

execution of the leader. Then, after 45 years of closure,

people slowly discovered life beyond restrictions, reports

the today thirty-year-old corporate consultant Stefu.

During Ceaucescu’s dictatorship everything was predeter-

mined: Food, medicine and clothes were rationed and had

to be produced within Romania. Travelling was allowed

only for two weekends per month and, of course, only

within the Romanian boarders. 

The severe restrictions affected all areas of life – among

them public broadcasting. The only public broadcasting

was under the full control of the dictator’s government.

Censorship was common practice. “Ceaucescu-TV”, as

Stefu calls the public broadcaster of former times, was the

station that was meant for the dictator’s own interests.

Broadcasting was limited to two-hours a day and mainly

showed the big leader’s activities and their alleged benefits

for the people. On Sundays, movies were broadcast too but

of course only chosen ones with harmless contents that

could not damage the communists’ image. Preferred

European films from Italy or France such as Alain Delon

movies were able to pass the strict selection criterions of the

government. “At that time American films like those with

Schwarzenegger or those that criticised the programme of

the communist party were unthinkable,” said Stefu, “but

anyway, lots of Romanians found a way to avoid Romanian

public broadcasting and watched the Bulgarian television –

illegally, of course.” Stefu remembers the time under

Ceaucescu pensively, and adds almost laughing: “When I

got my first cable TV in 1994, I honestly watched television

for twenty hours on the first day. I was speechless about the

immense programme diversity I had never seen before.”

A lot of things have changed for the better in Romania

since the country made its first steps as democracy in 1991.

Also media, and with them the former state controlled pub-

lic broadcasting, have experienced huge improvements.

Now censorship is forbidden, press and information free-

dom is guaranteed by law, the accumulation of monopolies

is not wanted and inhibited, commercial broadcasting is

allowed. Besides that, Romania has officially accepted

supranational agreements concerning basic human rights as

the country has joined the European Union in January

2007 and became member of the Council of Europe. De

jure, Romania is a country where freedom of press is con-

stantly performed. But paper can hide a multitude of sins:

Smooth Landing 
or Crash?

The destination is freedom of expression.
But the way of landing there can be quite a different one,
as the two examples Romania and Hungary clearly show.
By Petra Waxenegger

“

“When I got my first cable TV in 1994,
I honestly watched television for twenty hours 
on the first day. I was speechless about the immense
programme diversity I had never seen before.”
Catalin Stefu

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 16



17

PUBLIC BROADCASTING   DOSSIER

deScripto 02.2007

So let’s ask what the Romanians think about the situation

of the right to freedom of expression in their country. Was

the transformation from the censored to the free public

broadcasting successful? 

Catalin Stefu gets thoughtful when he tries to find an

answer for this question. He says that in principle, the free-

dom of press is warranted in his country as in other coun-

tries of the European Union. His country, says the young

Romanian, has a big variety of press productions and a

politically independent public broadcasting. But at the

same time he points out some new problem areas that in

his opinion need to be considered: “There is not one sin-

gle TV station, whether public or commercial broadcaster

that does not serve any interest of a lobby-group. I especial-

ly think of economically powerful people, who are backed

by politicians. Of course, this happens in Germany or

France as well, or in any other country. But the difference

in Romania is: Here manipulation is so obvious and

absolutely not diplomatic. For me, this is always a danger

for freedom of press.” For him, there is still a lack of cred-

ibility in media coverage in public broadcasting, because

real objectivity is not possible under these circumstances.

Freedom of the press is much better than in earlier days but

suppressed by so many different interests. Today, there is

no censorship any more but powerful people may have

such a strong influence regarding topics they talk about in

public broadcasting in Romania, he says. “However, I

think Romania still needs some time for development.

Other countries had around fifty years for maturing; we

had only sixteen till now. We have a young generation of

journalists who are committed – though badly paid. It is

always a step forward, and sometimes a step back.” As a

step backwards a lot of journalists see as well a new law in

Romania based on the Constitutional Court’s decision to

reinstate press offences as crimes. The ruling taken on 18

January 2007 has brought the resentment of many

Romanian journalists, and national and international press

freedom organisations.

The Hungarian public broadcasting has to deal with prob-

lems of quite a different nature at the moment. And this

although Hungary has had – in contrast to Romania - a

real smooth landing at the destination “freedom of expres-

sion”. The transformation from a communist country to a

democracy in 1989 happened peacefully, flew smoothly

and set a good start for a new beginning into the democrat-

ic era. It seemed as if it would go on in the same uncom-

plicated and problem-free way. Nevertheless today, almost

two decades after the political change, Hungary has to deal

as well with a problem area. This problem area within the

Hungarian media pertains to the situation of the

Hungarian Public Broadcasting, MTV (Magyar televi-

sion). Involuntarily MTV is exposed to a “zone diet pro-

gramme” of the Hungarian government. The zone that

gets starved out gradually is the financial base of each pub-

lic broadcasting: The radio and TV fee. In 2003, the fee

was abolished by the new mid-left government as “a pres-

ent for the public”. So this “present” was actually the real-

isation of an election pledge of the MSZP. “The socialist

party wanted to attract a lot of voters with that promise,

especially the retired people. They focus especially on the

elder people - and they were successful with that idea as

you can see”, Krisztina Nagyvaradi, a 28 year old

Hungarian bank employee, says. Of course, for the public

the cancellation of a fee is always a welcome financial

relief, but for MTV this meant a serious danger for its sur-

vival. Since then, the public broadcasting was not endued

with stable resources any more. MTV is without fail on the

drip of the government to be able to survive. The debts

accumulate constantly and if MTV does not want to sink,

the government has frequently to give some financial sup-

port. “MTV is now absolutely dependent on the govern-

ment. And it happens often that the news are given a false

colour for the benefit of the socialist party,” the 28 year old

Nagyvaradi reports. She exemplifies this with an interview

broadcasted on MTV in 2006 during the election cam-

paign: “The reporter ignored or disagreed with the leader

of the conservative party, the Fidesz Polgári Párt, and

spoke only with the socialists. This interview was really

one-sided and not objective.” With such an apparent big

depency from the governing party problems like that are

preassigned. If an objective news coverage is possible under

such circumstances and if the freedom for expression is

guaranteed, may be doubted, as the depictions of the

young Hungarian show. Even the MTV - building is rep-

resenting the awkward situation of the Hungarian public

broadcasting: The building and the technical equipment

are old and need some modernisation urgently. 

The specific problems of MTV have a long history: Soon

after the big political turnaround in 1989, the public

broadcasting and the media sector had to cope with some

turbulent times.  The many changes of the Hungarian gov-

g 

MTV is exposed to a “zone diet programme” of the
Hungarian government. The zone that gets starved

out gradually is the financial base of each public
broadcasting: The radio and TV fee.

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 17



DOSSIER PUBLIC BROADCASTING

18 deScripto 02.2007

ernment led into the so-called two “media wars”: This term

stands for conflicts between the leading party and the

media. The influence of the party in Hungary was always a

highly discussed topic, mostly in connection with MTV.

The newspapers were barely concerned with this problem:

due to privatisation and the holding of foreign companies

on Hungarian newspapers, the Hungarian government

focused its interest on the local public broadcasting. The

new 1996 law for public broadcasting enabled a variety in

the Hungarian media sector: The dual media system was

established and a lot of new commercial broadcasters start-

ed to be on air. Unfortunately, besides the cancellation of

the TV fees, this new law was the second reason for the

“zone diet” of the Hungarian Public Broadcasting. 

For many years now MTV has suffered from these prob-

lems but it is not “only” press freedom that is at stake; also

the possibility of the programming council to act may be

questioned with such surrounding conditions. As it seems,

these problems will still burden the Hungarian freedom of

press in the future. The opinion of the young Krisztina

Nagyvaradi aligns with that of many other people who do

not agree with the situation of the public broadcasting in

Hungary, as she says: “I think, it is important that a coun-

try has its public broadcasting and not only private chan-

nels. But in Hungary a reorganisation of MTV is absolute-

ly necessary – and a change of the present management of

MTV who only seem to do what the government is telling

them to do.” 

These two examples of the public broadcasting in Romania

and Hungary presented in this article should have made

clear: freedom of press is a downright political dimension.

Power and its distribution within a country, the state of the

democracy process, the current government, specific laws

and rules, and the fact if media are seen as “the fourth

power” or not – all that is important for this always current

topic. ■

Chapter 1: Democracy - Media as Place of
Reflection and Self-Organisation
Chapter 2: Dialogue - Understanding
Differences
Chapter 3: Diversity - Identity as a Trans-
Cultural Project
Chapter 4: Sustainability - Learning Society
Europe
The articles in this book are written by highly
recognized scientists and experts from insiti-
tutions  such as the University of Vienna, the
Distance University of Hagen,
the University of Amsterdam, the University
of Maribor, the Society of Pedagogy and
Information, etc.
For further information please contact:
Univ. Prof. Dr. Thomas A. Bauer 
(email to: thomas.bauer@univie.ac.at)

This book is published within the EU - Project
“GRUNDTVIG - MEDIA: Blended Learning in the 
Euro-Cultural Adult Education”

Values for Europe - Europe for Values
edited by Thomas A. Bauer and Gerhard E. Ortner

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 18



The European Society for Education and Communication (ESEC)
awards the Erasmus EuroMedia Prices for outstanding productions
and programmes in the sector of media dealing with European Values
(society, culture/education and politics). Since 1995 the Erasmus
EuroMedia Awards have been given to a considerable amount of pro-
ducers with high profile for their media oeuvres interpreting Europe.
The ESEC Erasmus EuroMedia Award Ceremony will take place in
Vienna (Rathaus Wien) on September 28th 2007.
The Erasmus EuroMedia Awards 2007 are endowed with 10.000 EUR
in total. This sum will be distributed among the winners of the
Erasmus EuroMedia Award, the Erasmus Sponsorship Awards and the
Erasmus Special Awards.
Apart from the donation, the value of the award mainly lies in the fact
that the awarded projects gain international attention. Moreover
these awards have always been a good reason and criterion for recei-
ving financial support of future projects given by public institutions.
Within the past years with its Erasmus EuroMedia Awards, the ESEC
has become an international competent network entity between
various projects and project operators. It is not only recognized but
also appreciated by experts, award candidates and award winners.

ERASMUS EUROMEDIA AWARDS 
ESEC awards the Erasmus EuroMedia Prizes for programmes, products
or productions in all kinds of media and media formats, which
• critically support the European Discourse regarding interpretations
of its objectives, perspectives, problems, conditions and challenges;
• pursue educational goals regarding the European topics such as
European values, European identity and consciousness, trans-cultural
communication in Europe, social integration, solidarity, diversity and
peaceful neighbourhood,

AWARDING PROCEDURE
A two-stage award Procedure will be used:
1. stage (rating)
Erasmus Seals of Approval
An international jury of experts will evaluate all submissions on the
basis of qualitative criteria. Due to different languages the evaluation
will be carried out under the supervision of the national ESEC
Representatives and ESEC Experts. All submissions that correspond to
the catalogue of criteria will be awarded with the Erasmus EuroMedia
Seal of Approval.
2. stage (ranking)
All submissions achieving the Seal of Approval will automatically take
part in the Erasmus EuroMedia Awards Contest.
Erasmus EuroMedia Award 2007 (EUR 3.000)
The international jury of experts will select the application with most
outstanding performance, depth in topic, critical and/or analytic refe-
rence to reality and/or innovative format from the Erasmus Seal awar-
ded projects..
Erasmus EuroMedia Sponsorship Awards 2007 (in total EUR 3.000)
The international jury of experts will chose projects with special the-
matic focus on current debates, controversial topics and investigative
formats.
Erasmus EuroMedia Special Awards 2007 (each with EUR 1.000)
The international jury of experts will assign winners according to the
following categories:
- Arrangement: innovative and creative format
- Educational intention: level of impact and participation  
- Critical analysis: regarding the past, the present and perspectives for
the  future

Erasmus EuroMedia Country Focus 2007 
The main goal of ESEC is to bring the idea of Europe with its different
cultures, traditions and values together. Thus it is essential to show
these regional and national specific traditions and stories. 2007, for
the first time ESEC will give the ESEC EuroMedia Country Focus 2007.
This year the countries Bulgaria and Romania became members of the
European Union. This is a good reason to put the focus on media pro-
ductions in these two countries. With this specific award category
ESEC wants to give the best of Bulgarian and Romanian organizations,
producers, groups and others the opportunity to present their works
to the European partners.

AWARD 
The candidates will be informed by August 15th 2007 about the
Erasmus Seal of Approval Certification and the Erasmus Awards
Nomination. The Winner of the Erasmus EuroMedia Award 2007, the
Winners of the Erasmus EuroMedia Sponsorship Awards 2007, the
Erasmus EuroMedia Special Awards 2007 and the Erasmus EuroMedia
Country Focus 2007 will be announced at the ESEC Erasmus
EuroMedia Award Ceremony on September 28th 2007. The award win-
ners are allowed to use the ESEC Erasmus EuroMedia Award Logo
after the ceremony for their advertising purposes.

PARTICIPATION
The invitation for the submission of
projects/products/productions/programmes is addressed to organiza-
tions and enterprises in the field of broadcasting, television and print
media, to organizations in the field of education with emphasis on
media, tocultural and/or social initiatives and project groups, to public
institutions in the field of media-education (e.g.: media centres, media
museums) and to project groups, institutions and enterprises in the
field of documentary film.

CONDITIONS FOR PARTICIPATION
Submissions for the ESEC Erasmus EuroMedia Awards need to be deli-
vered by June 15th 2007 (Postmark). After this date no further submis-
sions will considered. Detailed information about the conditions of
participation is available on http://www.esec-online.net.

JURY
The media-projects/products, when submitted to the ESEC, will be cer-
tified by the ESEC Representatives in several European countries.
Detailed information of the jury member is listed on http://www.esec-
online.net.

REGISTRATION & INFORMATION 
ESEC European Society for Education and Communication
Schopenhauerstrasse 32
A - 1180 Vienna, Austria
Phone: +43 (0) 1 4277/49335
Fax: +43 (0) 1 4277/49344
Web: http://www.esec-online.net
E-Mail: christian.kuei.wang@univie.ac.at

ERASMUS EUROMEDIA AWARD 2007
Call for Application

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 19



DOSSIER PUBLIC BROADCASTING

20

t is two o’clock in the morning on a chicken farm in

Cyprus. The farmer has been asleep for hours but the

light in the stable is still on. No one would expect that this

could have an impact on the amount of money the Cyprus

Broadcasting Corporation (CyBC) receives from this

household. But until seven years ago in Cyprus the size of

the electricity bill determined people’s contribution to pub-

lic broadcasting, as the license fee consisted of a tax on the

electricity bill. “That was not fair,” Neophytos

Epaminondar, Director of the Cyprus Radio and Television

authority, states because “as we know chickens do not

watch television.”

Nowadays CyBC is completely financed by state subsidies

and advertising. “We depend actually on the law and we

depend actually on the government. If we do not get any

subsidies, we cannot do our job here,” explains Adriana

Zannoupa, CyBC’s first finance officer.

Fees or State Subsidies
There are several models of funding public broadcasting in

South East Europe and countless opinions about how a

public broadcaster should be financed but for sure it is an

area of conflict. If the money comes from the government,

there is the question of dependence, if money is paid via

license fees, legitimacy starts to be discussed.

“I think that there must be license fees, because they estab-

lish a direct connection between the public broadcaster and

the consumer,” emphasises Alexandru Dorogan, Chairman

of the Moldovan Electronic Press Association (APEL). In

Moldova there are no license fees, the public broadcaster

TeleRadio Moldova is mainly financed by the state (rela-

tively stable with around 80% in the last years, according

to the Report of the European Audiovisual Observatory

2006). There is a parliamentary guarantee for state fund-

ing, but the amount of money is not fixed or set borders by

a minimum. Furthermore, TeleRadio Moldova has adver-

tising and sponsoring revenues, and sells its programme

content. Teleshopping is not allowed. Until 2006, the

broadcaster has been state property by law, now it is

allowed to own, use and dispose money. In 2002 there was

an attempt to introduce a license fee, worked out by

NGOs, but the suggestion was voted down by the parlia-

ment, with the argument that Moldovans could not afford

to pay such a fee. “I think this is a specious argument,”

retorts Dorogan, “people pay a lot of money for cable TV

and other things, and then the living standard grows, and

in the end people will realise that if they pay license fees,

they should receive reliable information so that their inter-

ests are reflected in the programmes.” While APEL believes

in the necessity and good sense of license fees, Adriana

Zannoupa strongly disagrees: “I do not think it is the best

way for the people to pay license fees for the CyBC, I think

the method of the direct subsidy of the government is bet-

ter.” Dan Preda of the Romanian Radio Monitoring

deScripto 02.2007

To Fee or 
not to Fee?
That is the Question - 
Controversies about the Funding of Public Broadcasting 
The way of funding public broadcasting is related to various problems - 
questions of dependence and legitimacy arise. In Moldova, Cyprus and Romania
different opinions about these problems exist. Is there a connection between 
the way of funding and independence?
By Angelika Truttenberger and Manuel Hirmke

I

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 20



21

Agency RADOR on the other hand again opines that

license fees are important, “to assure the money and the

independence.”

Monitoring TeleRadio Moldova in 2005, APEL figured out

that the broadcasted content lacks objectivity, professional-

ism and independence as the information is in most of the

cases biased, refers to only one source, or is mainly about

important political persons in the government. The infor-

mation is conflict-free, focuses on the capital Chisinau and

such important topics as children’s problems, poverty and

corruption are hardly ever mentioned. The opposition has

almost no access to TeleRadio Moldova’s broadcasts. These

deficiencies could be reduced if license fee were introduced,

Dorogan is convinced, because receiving the money from

the people would put the broadcaster in direct dependence

on the recipient and therefore increase the sense of respon-

sibility for the public: “Then they are obliged to serve the

interests of these people.”

Not everywhere is the absence of license fees equated to

dependence: according to Zannoupa CyBC is financed

77% by governmental subsidies which are bound to a bal-

anced content – that is defined by law. Every year the

Cyprus Radio Television Authority publishes a report

regarding the percentage of the different programme sec-

tions. If the asked conditions are not fulfilled, the govern-

ment takes the report in consideration and has the right to

cut down the subsidies. The idea is to guarantee content

balance while there is full economic dependence on the

state. But it remains arguable if such an approach can real-

ly guarantee independence, as Dorogan demurs: “The

money spent from the budget is anyway the people’s and

not the government’s money. But if it is given by the gov-

ernment, there is already somehow a dependence.”

Similar to Moldova, Romanian public broadcasting has to

face criticism. According to an Open Society Institute

Report of 2005, there is a lack of independence and criti-

cal political broadcasts. And that even though unlike in

Moldova and Cyprus in Romania the main funding source

are license fees. “I think everywhere the politicians are

interested in being present in the programmes of the

national radio and TV stations,” says Preda. “We try to

respect the law and to assure time for every political party

to deliver its ideas,” he adds. 

Besides the license fees (about 10 to 12 EUR a year, accord-

ing to the Open Society Institute Report 2005), advertising

revenues and state subsidies complete the budget of the

public broadcaster. The number of fee payers doubled in

2003 when the parliament changed the paying structure

and introduced paying via the electricity bill. There was

also established a special television and radio fee for com-

panies, which amounts to 150 EUR  for large and medium

sized, and to 45 EUR for small ones a year. Nevertheless,

Preda is afraid of losing too many payers: “The main dan-

ger comes from the number of citizens who declare they do

not have radio sets... The number is larger and larger.” 

Justification of Public Broadcasting
It seems that the willingness of paying for public broadcast-

ing cannot be taken for granted anymore, as public and

commercial programmes often do not differ much. Public

broadcasters always face the dilemma of having to serve

public interests on the one hand and competing with com-

mercial stations on the other hand. “I think everywhere

people like to be entertained, of course,” declares Preda,

confronted with the reproach of focusing on entertain-

ment. “I have the feeling that if tomorrow the government

would be deciding to imply a fee for CyBC, there would be

a huge negative reaction from the people,” Neophytos

Epaminondar describes the ambience in Cyprus where the

public broadcaster suffered from a market share of only

17.2% in 2004 (according to European Institute for the

Media Report 2004). Nevertheless, the meaning of public

broadcasting seems to be known – if public broadcasting

was abolished, “it wouldn’t be a nice thing for the people;

again they would react negatively.”

However, public broadcasters have to serve the people’s

interests and assure their audience, while trying to keep

their identity and facing the problem of dependence. It is

obvious that this task is not simple. “We try not to do the

same as a commercial station. Maybe we don’t succeed,”

admits even Dan Preda. ■

PUBLIC BROADCASTING   DOSSIER

deScripto 02.2007

deScripto No 10  18.06.2007  9:43 Uhr  Seite 21



Vienna is world-renowned for being a cultural
metropolis and a city with a high quality of life.
It is a top location for both sciences and research
and ranks undisputedly high where social com-
fort and safety are concerned. Not least because
of its geography at the heart of Europe it is also a
hub between East and West. Recent years have
witnessed a growing commitment towards com-
municating with countries in Central, Eastern
and South Eastern Europe in areas as diverse as
culture, tourism, business, education and youth
exchange, not to mention the transfer of environ-
mental and urban technologies and modern city
management.

Vienna’s city network is one of its kind the world
over. Apart from the Vienna House in Brussels
there are now representative offices in eleven
Central and Eastern European cities, set up for
the purpose of establishing valuable business
contacts and covering public relations activities
of major relevance to the city. As lobbying guru
Wolfgang Rosam puts it: “The Vienna Offices are

a brilliant idea! These days there is nothing like
networking.” The objective of such densely knit
networks is to secure Vienna as an international
business location, to strengthen the city as a
world brand in the long term and to support local
businesses in their export activities.
This breakthrough strategy proved highly suc-
cessful during the city’s performances in the
Russian capital of Moscow. Mayor Yuri Luzhkov
was thrilled at the kaleidoscope of culture, busi-
ness and city administration he saw: “Moscow
has learned a lot from Vienna already. Prospects
for future cooperation are promising.”

Capitals need to find suitable lobbying partners
if they want to draw attention to the urban issu-
es at stake and find common solutions. Services
of general interest, local public transport, inte-
grating with decision-making processes at
European level, and innovative financing tools for
urban structures in particular require decisions
relevant to cities. Vienna has been a member of
Eurocities, a network of 100 European cities,
since 1995. Yet Vienna is also strongly committed
to cooperation among cities and regions in

City of Vienna – A Hub for Europe

Europe does not stop at the borders of the European Union. Vienna, capital at the heart of Europe, like no other has
come to be a link between the European Union and cities in Central, Eastern and South Eastern Europe.

Liaison Offices for the City of Vienna

Joint Lobbying

p
a

id
 a

d
ve

rt
is

em
en

t

We don’t just
In Touch With Our Neighbours

P
h

o
to

: 
W

T
V

/H
ei

n
z 

A
n

g
er

m
a

y
r(

1
),

C
o

m
p

re
ss

 (
1

)

s

deScripto No 10  18.06.2007  9:44 Uhr  Seite 22



p
a

id
 a

d
ve

rt
is

em
en

t

t
Europe beyond the European Union, a fact reflec-
ted by its participation in the Assembly of
European Regions (AER) and the Council of
European Municipalities and Regions (CEMR) of
which Dr. Michael Häupl, Mayor of Vienna, is cur-
rently the president.

In the coming years “Dialogue Forums” will be
held regularly to inform neighbouring cities on a
variety of urban issues, including the environ-
ment, urban technologies, modern city admini-
strations and integration, amongst others. Their
aim is to encourage an exchange of ideas and suc-
cess stories that will help cities learn from each
other. First in the series of “dialogues for cities”
was a forum on waste management in May 2007
held with the participation of seven European
cities including Sofia, Prague and Istanbul.
All of the above activities are to instil a sense of
friendly neighbourhood in a Europe we will all be
sharing. Vienna wants to play an active part in
shaping this “Future Project” of ours alongside its
European neighbouring cities.

City Networks

Cooperation with capi-
tals in South and South
Eastern Europe relies
on city networks, pro-
ject-oriented agree-
ments, the exchange of
experience with speci-
fic issues, joint EU fun-
ding programmes and
presentations by cities
both here and there.

The relations of Vienna with neighbouring regions and countries would, of course, be far from complete without a wide range of cultural activities:
culture days and culture weeks of concerts, arts and architecture exhibitions, workshops and seminars, as well as social events such as the “Vienna
Balls” have long been part of our international activities abroad, while neighbouring cities have reciprocated with similar events in Vienna.

P
h

o
to

: 
W

T
V

/H
ei

n
z 

A
n

g
er

m
a

y
r(

1
),

C
o

m
p

re
ss

 (
1

)

string along!

Vienna Dialogue Forums

Michael Häupl,
Mayor of
Vienna, and his
counterpart
Yuri Luzhkov
from Moscow

deScripto No 10  18.06.2007  9:44 Uhr  Seite 23



24 deScripto 02.2007

COUNTRY FOCUS MACEDONIA* 

‘Oh, you go there?! Isn’t it dangerous to go there by your-

self?!’, Macedonians often ask me when I am in Skopje and

I have a meeting at the other side of the Vardar River, in the

Old Town, which is by the majority inhabited by

Albanians,” Nena Skopljanac says. 

She is an activist with the organisation Medienhilfe based

in Zurich, which supports independent media in former

Yugoslavia. She has worked on empirical and theoretical

media research for a long time.

According to Nena Skopljanac, Macedonians often stereo-

type Albanians as dangerous and violent. Contrariwise,

Albanians stereotype Macedonians as second-class citizens

and less valuable. 

Reporting – A Stumbling Block of
Macedonia’s Media
“The main problem is the division of society. It’s not a divi-

sion by ethnic lines, but by political lines,” says Roberto

Belicanec, Executive Director of the NGO Media

Development Centre in Macedonia, regarding the parallel

reporting of the two largest ethnic groups in his country.

The existence of this social problem is visible whenever

national political issues or events are the reason for the

reporting. As a consequence the differences between the

two largest groups of minorities – the Macedonians and the

Albanians – are more considerable concerning their politi-

cal background than their ethnical one. “The reporting was

often divided, because each side took its assumed national

sight,” Belicanec states, describing the situation. The media

is highly influenced by political parties and the govern-

ment. As a consequence, political agendas are often calling

the shots. Important journalistic values like objectivity and

fairness in reporting are not a quality criteria. The result of

this deficiency in the Macedonian media is simply an

attempt of manipulating the audience in order to influence

their political opinion. 

As a former part of the Republic of Yugoslavia, Macedonia

is a country with a communist past. Although it has been

independent since 1991, there is still a connection to its

former governance: When the boom of media started in

1995, the political influence of the government decreased.

Private media corporations developed and engaged in com-

petition with the state-owned ones. So the government and

politics lost part of their influence and it was then possible

to establish a new critical basis concerning reporting and

skilled journalistic work.

Inter-Ethnic Communication
“All stations with national licenses only report on national

subjects like activities of the government, ministries, the

EU, and so on. 90% relate to the capital Skopje, to highly

political affairs,” Nena Skopljanac from the Medienhilfe

organisation says. ‘Makedonija na dlanka’ means

‘Macedonia on the palm of your hand’. That is the name of

a news magazine broadcasted fortnightly on Sundays at

10.30 p.m. with coverage of about 120,000 people. “The

potency of ‘Makedonija na dlanka’ is that the programme

is regional and local: It is about people’s closest problems

and interests!” The project was originated in 2002 after the

crisis came close to a civil war in 2001. It aims to con-

Bridging After  t
COUNTRY FOCUS REPUBLIC OF MACEDONIA / FORMER YUGOSLAVIAN REPUBL

Macedonians often stereotype Albanians 
as dangerous and violent. Contrariwise,
Albanians stereotype Macedonians as second-class 
citizens and less valuable.

Characterised by wide ethnic variety, political influence and a
huge number of regional, local and pirate stations –
Macedonia’s* media landscape.
By Kerstin Brinnich and Yvonne Heuber

“

deScripto No 10  18.06.2007  9:44 Uhr  Seite 24



25deScripto 02.2007

COUNTRY FOCUS MACEDONIA 

tribute to the conciliation of Albanians and Macedonians.

TV stations all over Macedonia, namely three local

Albanian ones (TV Art, TV Era and TV Hana) and four

local ethnic Macedonian ones (TV M, TV Tera, TV Vis

und TV Zdravkin), try to controvert negative ethnic stereo-

types and demonstrate that bi-ethnic cooperation is possi-

ble. Each station contributes to the magazine, with subti-

tles in the other language. The Swiss media development

organisation Medienhilfe covers 40% of the production

costs. Except for coaching and advice, Medienhilfe does

not interfere in the project. 

Another positive influence on the approach of Albanians

and Macedonians has been ALSAT-M. The commercial TV

station originally was only broadcast in Albanian; now it

broadcasts news also in Macedonian. TV Tera, originally a

local, ethnic Macedonian TV station, now also broadcasts

in Albanian. “At first, people thought that was strange:

Why do they talk Albanian now? Can’t they talk

Macedonian?! But then they got used to it. And it is an

advantage if you hear and notice the other language in pub-

lic,” Skoplanac explaines.

Nena Skopljanac thinks that the communication between

the different ethnicities is getting better but not only

because of some positive influence from the media. She

gave an example of Veles, a city in Central Macedonia. In

the former Yugoslavia, Veles was a city of heavy industry.

There was no family that was not in some way related to it,

and people could live well from it. But with the conflicts in

the 1990s and in 2001, the industry lost its purchasers, and

so it collapsed. Now there is a high unemployment rate,

and especially for young people it is hard to see any per-

spective. Compared to the rest of Macedonia, there is an

economic boom in West Macedonia which is mainly

From the SEEMO publication “Media and Minorities in
South East Europe”.

Macedonia has a total population of 2,022,547 inhabitants.

64.2% identify themselves as of Macedonian ethnicity,
25.2% of Albanian ethnicity,
3.8% of Turkish ethnicity,
2.7% of Roma ethnicity,
0.5% of Vlach ethnicity,
1.8% of Serb ethnicity,
0.9% of Bosniak ethnicity and 
1% as others.

This multiethnic composition of the population is further
accentuated by linguistic diversity

Macedonian language: 66.6%;
Albanian language: 25.1%;
Turkish language: 3.5%;
Roma language: 1.9%;
Vlach language: 0.3%;
Serb language: 1.2%;
Bosniak language: 0.4%;
Others: 1%

and religious diversity 

Orthodox Christians: 64.8%;
Moslems: 33.3%;
Catholics: 0.3%;
Others: 1.6%

Source: Census 2002, State Statistical Office, Macedonia

r  the Thaw
REPUBLIC OF MACEDONIA

Ethnic Minorities in Macedonia 

* Due to technical reasons we
use the simple form
‘Macedonia’ when referring to
the Republic of Macedonia /
Former Yugoslavian Republic
of Macedonia

deScripto No 10  18.06.2007  9:44 Uhr  Seite 25



deScripto 02.2007

inhabited by Albanians. Many Albanians who lived and

worked in Germany, Switzerland and so on have now

returned and brought capital into the region. Albanians

have always been underrepresented in jobs in state institu-

tions. So they were forced to build up businesses on their

own initiatives. Nowadays, these people offer better jobs –

and to get them, you have to be able to speak Albanian, of

course. This is why the willingness among Macedonians to

learn Albanian increases. 

COUNTRY FOCUS MACEDONIA

26

Political Influence
Representatives of the media sector have been waiting for

appropriate solutions concerning the improvement of

independent reporting. 

In November 2005, three weeks before Macedonia became

a candidate country for the EU in December 2005, a new

Broadcasting Law was passed by parliament. Additionally,

a Broadcasting Council had been established to represent

the different communities adequately. But nowadays,

political parties and especially the government try to win

back their authority over the council and the law. Their

intention is to install their own people to control the grant-

ing of licenses. For that purpose they are planning to

change the existing law. Macedonia has about 2 million

inhabitants - and around 180 TV and radio stations. Many

of them are regional or local stations - or pirate stations.

With the Broadcasting Law of 2005, they all have to go

through a re-licensing process. But which stations should

get a license and which should not? “Such decisions, made

by the Broadcasting Council, have to be based on objective

analyses of the Macedonian media market, also related to

the economic development. But this is not the case.”

According to Nena Skopljanac, the problem is that media

NGOs (as the Macedonian Media Development Center

and the Macedonian Institute for Media) and journalistic

organisations distrust the members of the Broadcasting

Council and doubt their competences in the media sector.

The NGOs fear that there is the danger that state institu-

tions and political parties will have an influence.

The public broadcaster Macedonian Radio and Television

(MRT) is characterised by the Europe-wide unique cir-

cumstance that it broadcasts in nine different languages.

These are Macedonian, Albanian, Turkish, Serbian,

Romani, Vlach, Bosniak, Bulgarian and Greek. 

“Only about 50% of Macedonians pay license fees, the rest

is financed generously through donors and government

coffers,” Skopljanac says. “The station is called ‘public’,

but it is very much under political influence. And people

don’t want to pay for a product they don’t call good or

objective.”The Macedonian audience is primarily looking

for entertainment. In order to assuage their thirst,

Macedonian people prefer watching foreign cable-TV pro-

grammes. Particularly those from Croatia, Serbia and

Montenegro are favoured among the audience because of

their highly technical production standards.

“Two years ago I would have thought that it would get bet-

ter,” regrets Roberto Belicanec, Executive Director of the

Media Development Centre, the non-existing develop-

Macedonia’s Independence 
and the Ohrid Agreement

After Croatia and Slovakia, Macedonia declared its
independence in a referendum (boycotted by
Albanians and Serbs) in October 1991. The young
republic was shattered by conflicts between the eth-
nicities. The Albanian’s fight for an expansion of their
political and cultural rights led to inner conflicts. In
2001, it came to a conflict between Albanian rebels of
the “National Liberation Army” (UÇK) and the
Macedonian government. NATO intervened and in
2001, both sides agreed to the Ohrid Agreement.
Abbreviated, Albanians declared not to pursue sepa-
ratist aims as Macedonia declared to acknowledge
more rights to the Albanian minority.

Translated from the Harenberg Länderlexikon

Political and Economic Influences 
on Private TV Stations

From the South East Europe Media Handbook
2005/2006

Velija Ramkovski is the owner of TV A1 and a trade
company; people from A1 TV became members of
the new “Party for Economic Revival”.

TV Sitel’s main shareholders are Ljubisav Ivanov
(President of the Socialist Party) and his son Goran
Ivanov (director of TV Sitel and five other compa-
nies).

Kanal 5’s main stakeholder is Emil Stojmenov (is also
founder of BS Holding), his father Boris Stojmenov is
leader of the VMRO-Macedonian party.

TV Telma is owned by one of the biggest companies
dealing with oil trade and distribution (MAKPETROL)
in Macedonia.

deScripto No 10  18.06.2007  9:44 Uhr  Seite 26



27

ment of the Macedonian press freedom. From his point of

view the political influence is still too big. Aggressiveness

and animosity are characterising the situation. 

Especially journalists who are critical of the government

have often been victims of prosecution and harassment, as

the case of Zoran Markozanov from the weekly Zum

shows. He was given a two-month suspended prison sen-

tence and a year’s probation on 16 September 2003 for

libelling Liberal Party leader Stojan Andov, a former

President of the Parliament. He had written an article on

19 October 2001 about the attempted assassination of the

former President Kiro Gligorov in 1995 headed “What

deScripto 02.2007

COUNTRY FOCUS MACEDONIA

Will the New Investigation Come up With?” and saying

Andov might be involved in the crime, which other journal-

ists had already suggested.

But Roberto Belicanec tries to stay optimistic. He hopes

that the cooperation between the media, politics and NGOs

will improve without any serious incidents endangering the

important development of press freedom. “We will see if we

manage to maintain the bad level of the media in the next

two years. If not, there is just pressure from outside neces-

sary to minimise the governmental and political influence.”

“So if you are asking, are you satisfied with the Macedonian

media you can say: ‘So, So.’” ■

A Short History of Macedonia
The ancient territory of Macedon included, in
addition to the areas of present-day
Macedonia, large parts of present-day nort-
hern Greece and south-western Bulgaria. This
ancient kingdom reached its height during
Alexander the Great. After the fall of the
Western Roman Empire, the territory of
Macedonia came under the control of the
Byzantine Empire in the 6th century. In the
late 14th century, Ottoman Turks conquered
the territory; it remained under Turkish rule
until 1912. However during the Ilinden
Uprising of 2 August 1903, Macedonian revo-
lutionaries liberated the town of Krusevo and
established the short-lived Republic of
Krusevo, which was put down by Ottoman
forces after 10 days. After World War I,
Macedonia was part of the Kingdom of Serbs,
Croats and Slovenes, late called the Kingdom
of Yugoslavia. After World War II, Yugoslavia
was ruled by Josip Broz Tito, who died in 1980.
Conflicts within the Socialist Federal Republic
of Yugoslavia (SFRJ) became stronger and
stronger. Macedonia was one of the most
undeveloped of the Yugoslav republics.
Macedonia has been independent since 8
September 1991 as Republic of Macedonia.
The country was admitted to the UN in 1993
under the provisional name the Former
Yugoslav Republic of Macedonia. In February
1994, the country was recognised by Russia
and the U.S., and it signed a normalisation
agreement with Greece in 1995. Former
President Kiro Gligorov was seriously injured
after an assassination attempt on 3 October
1995. For a lot of international observers,
Gligorov is one of the leading politicians in
the region, because he managed in his role as
president to save his country from a war.
Conflicts in Macedonia between
Macedonians and Albanians started in
February 2001 and ended in August 2001 with
the signing of the Ohrid framework agree-
ment. The year 2003 was marked by political
events, such as the implementation of the fra-
mework agreement and constitutional
changes. Macedonian citizens received bilin-
gual passports and identification cards in
both the Macedonian and Albanian langua-
ges. Albanian was introduced by the
Parliament as the country's second official
language. In November 2003, the State

Statistical Bureau published data from the
2002 census, according to which the number
of ethnic Macedonians decreased (to 1,297,981
or 64.18%) and the number of Albanians in
Macedonia increased to 25.17% (the official
number of Albanians is 509,083). The census
results will continue to stimulate debate in
the coming years, because Macedonian oppo-
sition parties claim the number is impossible,
while ethnic Albanian opposition parties in
Macedonia claim the number of ethnic
Albanians living in Macedonia is even higher.
Macedonian President Boris Trajkovski (presi-
dent since 2000) died on 26 February 2004 in
an aircraft crash near the city of Mostar in
Bosnia-Herzegovina, after which Branko
Crvenkovski took the position. On 4
November 2004, the US recognised the
Republic of Macedonia under its constitutio-
nal name. In 2005 Poland rendered a decision
to use the Macedonian constitutional name
in official communication between the coun-
tries, thus adopting the practice of several
European countries, including France,
Germany, Great Britain and Romania. Conflict
with Greece over the country's name remai-
ned unresolved in 2005. Greek officials claim
Macedonia is the name of Greece's northern
province (the capital of which is Thessaloniki),
and thus cannot be the name of a neighbou-
ring country. Former Macedonian Interior
Minister of the previous VMRO-DPMNE-led
government, Ljube Boskovski, was transferred
in March 2005 to The Hague from Croatia,
where he had been incarcerated on charges
unrelated to the ICTY. Earlier, Boskovski had
been charged in but managed to flee to
Croatia. However, Croatian authorities subse-
quently arrested Boskovski and charged him
with murder. Since years there is a conflict
between Macedonian and Serbian Orthodox
Church. In the beginning of July 2005 a
Macedonian court convicted Bishop Jovan
Vraniskovski  of inciting religious hatred by
holding services for Serbian Orthodox Church
worshippers in Macedonia, and sentenced
him to 2 1/2 years in prison. He began serving
his prison term on 26 July 2005. Serbian Prime
Minister Vojislav Kostunica and different
NGOs, religions groups and religion represen-
tatives world-wide demanded the release of
the priest. The first Church-and-People

Assembly was held in Skopje in March 1945,
when 300 delegates, clergyman and laymen
from the whole of Macedonia declared them-
selves in favour of the realisation of the aims
expressed at Izdeglavje for the formation of
an autocephalous Macedonian Orthodox
Church with its own church leaders. On 8th
May 1946 a new Assembly of the Clergy took
place in Skopje in reaction to the fact that
decisions passed at the first Church-and-
People Assembly had met with no understan-
ding at the Holy Synod of the Serbian
Orthodox Church. Since representatives of
the Serbian Orthodox Church were attemp-
ting to postpone a solution on the
Macedonian Church question, delegates to
the second Church-and-People Assembly met
in Ohrid on the 4th and 5th October 1958, and
passed a decision in favour of the revival of
the Archbishopric of Ohrid and of the
Constitution of the Macedonian Orthodox
Church. The Macedonian Orthodo Church is
not recognised by other Orthodox churches.
The case of Bishop Jovan, as well as conflict
between the Serbian and Macedonian
Orthodox Churches has strained relations
between Serbia-Montenegro and the
Republic of Macedonia. A pre-criminal inve-
stigation, conducted by the Vukovar-Srijem
County's Prosecution Office in Croatia
against Chief of General Staff of the
Macedonian Army Miroslav Stojanovski was
launched on 25 November 2005, after the
Croatian media ran stories suggesting
Stojanovski took part in the attack on Vukovar
as a member of the former Yugoslav People
Army in 1991. The accusing articles were
published during his visit to Croatia in
November 2005, during the 14th anniversary
marking of the fall of Vukovar. Prime Minister
Vlado Buckovski voiced optimism that the
country would get a North Atlantic Treaty
Organisation (NATO) invitation in 2006, and
that it would acquire European Union (EU)
candidate-country status, which happened in
December 2005. After the Republic of
Macedonia received a positive answer from
the EU regarding a November questionnaire,
the Republic of Macedonia on 15 December
2005 officially become a country with candi-
date status to join EU.
From the SEEMO Media Handbook 

deScripto No 10  18.06.2007  9:44 Uhr  Seite 27



REVIEW

28

Silvia Huber
Media Markets in Central and Eastern Europe
An Analysis on Media Ownership in Bulgaria,
Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia,
Lithuania, Poland, Romania, Slovakia and
Slovenia
Silvia Huber, the scientific director of this study, and her

research team present an analysis of media ownership and

opinion power in Central and East European Countries.

This publication follows the first research “Media in the

new EU-member states, Central and Eastern Europe”. 

The countries were not chosen by chance: At the time of

the investigation, eight out of the ten selected countries

recently entered the EU, and Bulgaria and Romania just

finished negotiating with the European Union. Besides, the

10 countries researched are post-communist countries.

The research team mainly consisted of natives of the exam-

ined countries; some are graduates of the International

Journalism Centre (IJZ) of the Danube University Krems

(Austria) as well.

Silvia Huber, born in 1970, is department head of the IJZ

of the Danube University Krems. She studied

Communications Sciences and Roman Languages at Paris-

Lodron-University in Salzburg (Austria).

For this research, the ownership structures of 220 dailies,

272 newspapers, 351 magazines, 279 radio stations and

162 television stations were collected. The top media are

graphically presented in networks, whose structures are

predominantly hierarchical. 

In conjunction with media diversity and media concentra-

tion, opinion power is discussed in this investigation. By

analysing the countries’ media ownership structure, the

research team was trying to deliver insight on potential

opinion power in the examined countries. Therefore, net-

work analysis was used as an analysis instrument. Network

analysis maps and measures the amount and nature of rela-

tionships in a network. 

News agencies are strong powers in the media system.

Huber and her team provide an overview of the ownership

structures of these institutions. A lot of news agencies in

the examined countries are still under strong political influ-

ence.What is very interesting about Huber’s research is the

combination of the media field with network analysis, an

instrument that is still pretty uncommon in the media

research.

by Anna Stöger

Katrin Voltmer (ed.)
Mass Media and Political Communication in
New Democracies 
The origins of this publication date back to a workshop on

“Political Communication, the Mass Media, and the

Consolidation of New Democracies“, held at the European

Consortium for Political Research in 2002. The underlying

question is why some new democracies succeed in the

process of democratisation (Cyprus, the Czech Republic,

Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Malta, Poland,

Slovakia, and Slovenia are here cited as positive examples)

while some do not and what the mass media’s impact is in

this field. 

Following an introduction by Voltmer about the models of

mass media’s role in the process of political communica-

tion, there are three groups of essays. The first part exam-

ines the working environment of journalists in post-totali-

tarian regimes such as Spain after 1975, post-communist

Russia and post-apartheid South Africa. The second part

looks at the role mass media plays in electoral processes in

Taiwan, Russia and Latin America. The third part, finally,

is about audience reactions to political messages in media.

This third part is focused almost entirely on Russia. 

One aspect which this book is lacking is the exclusion of

East or South East European countries from the list of

examined countries. This would be less problematic if it

were not exactly these countries that are frequently given as

examples for a rapid and successful democratisation process

– for example in contrast to Russia. It should also be noted

that a familiarity with Samuel P. Huntington’s The Third

Wave: Democratization in the Late Twentieth Century

(1991) is recommended for any reader of Voltmer’s book

since many of the included essays take prior knowledge of

Huntington’s work for granted.

by Markus Zuba

deScripto 02.2007

Review
Recent Book Releases

deScripto No 10  18.06.2007  9:44 Uhr  Seite 28



29deScripto 02.2007

SEEMO

South East Europe Media 
Organisation - SEEMO

The South East Europe Media Organisation (SEEMO), an
affiliate of the International Press Institute (IPI), is a regio-
nal non-governmental, non-profit network of editors-in-
chief, media executives and leading journalists from
newspapers, magazines, radio and TV stations, news
agencies and new media in South East Europe. SEEMO
was founded in October 2000 in Zagreb, Croatia.
One of SEEMO’s main activities is protecting press free-
dom. Over 60 per cent of SEEMO’s press releases and let-
ters of protest to governmental and other officials have
had positive results in the past. Every SEEMO protest is
distributed to more than 12,000 addresses: to leading
regional and international media, national and interna-
tional governmental and non-governmental organisati-
ons, politicians, and also public persons and institutions.
During the last four years, SEEMO has assembled over
3,000 editors-in-chief, media executives, leading journa-
lists and public persons from the region in various mee-
tings. Helping journalists means also furthering their
education. Several workshops and seminars were organi-
sed in the field of education, especially for investigative
reporters and representatives of minority media.
SEEMO regularly publishes deScripto, a quarterly media
magazine for South Eastern Europe, which is committed
to the enhancement of a climate of critical reflection on
media culture and communication, in and among the
South East European countries, and South East Europe
Media Handbook (SMH), an annual publication covering
media developments, which includes selected media con-
tacts.
SEEMO also gives two annual awards for outstanding
achievements in the field of media: "Dr Erhard Busek -
SEEMO Award for Better Understanding" and the SEEMO
Human Rights Award "SEEMO Award for Mutual
Cooperation in South East Europe".

SEEMO

Spiegelgasse 2/29

1010 Vienna, Austria

Tel: +43 1 513 39 40

Fax: +43 1 512 90 15

E-mail: info@seemo.org

Web: www.seemo.org

Protest Serbia, 16 April 2007
The Vienna-based South East Europe Media Organisation

(SEEMO), a network of editors, media executives and

leading journalists from South East Europe and an affiliate

of the International Press Institute (IPI), is alarmed at a

recent assassination attempt on a Serbian journalist.

According to information before SEEMO, on 14 April at

2.50 a.m., a bomb exploded in front of the apartment win-

dow of Dejan Anastasijevic, an investigative reporter and

editor for the Belgrade-based weekly magazine Vreme. The

explosion destroyed the windows and the bedroom in his

ground floor apartment in the centre of Belgrade, damag-

ing the building and cars parked nearby. Fortunately, no

one was injured. The assault may have been connected to

his investigative reporting. In the last ten years,

Anastasijevic has reported about criminal activities in

Serbia, as well as war crimes in the former Yugoslavia.  

SEEMO strongly condemns this bomb attack, which was

clearly an attempt to kill the journalist and his family.

We urge Your Excellencies to do everything in your power

to investigate this case and to prevent such cases from

occurring in the future, as well as to secure safe working

conditions for journalists. Journalists must be able to work

freely, without their lives being threatened due to their

reporting.

SEEMO further urges the Serbian authorities to bring to

justice the killers of Serbian journalist Milan Pantic, shot

dead on 11 June 2001 in the town of Jagodina. In addi-

tion, the Belgrade authorities must carry out full and prop-

er investigations into the murder of Slavko Curuvija, direc-

tor and owner of daily Dnevni telegraf and the magazine

Evropljanin, shot dead on 11 April 1999, and the unex-

plained death on 8 April 1994 of journalist Dada

Vujasinovic, a freelancer and contributor to the Belgrade

magazine Duga.

Your 
Excellencies!
Recent SEEMO Protests 

deScripto No 10  18.06.2007  9:44 Uhr  Seite 29



30 deScripto 02.2007

SEEMO

CONCLUSIONS 
SEEMO CONFERENCE 
PRIVATE NEWS AGENCIES
Vienna, 8 June 2007 

The Association of Private News Agencies (APNA), comprised of 17 Members of the wider regi-
on of South East Europe (SEE), held a SEEMO meeting in Skopje, which was financed by
Austrian Cooperation Eastern Europe, 1 to 3 June 2007, to discuss the situation of private
news agencies across the region, including ways of enhancing cooperation. It adopted the fol-
lowing conclusions:

1. APNA calls on the Council of Europe, OSCE, Stability Pact and the local governments in
the SEE Region to support Private News Agencies in their efforts to secure equitable 
access to the market and information sources in their countries.

2. APNA members have agreed to further promote their cooperation.

2.1. APNA members have agreed that each agency should place a joint logo on its 
Website to facilitate access to original news, photos and other content. APNA will also
ask for a domain name for their Website. By 30 June 2007 the members of APNA will 
be informed about the results of these actions, including proposals for graphic design
of the Website.

2.2. APNA members have agreed on news exchange on a daily basis to ensure that trust
worthy and professionally made news of the private/independent news agencies is 
available to as many as possible, in the shortest possible time.

3. APNA members have agreed to promote future economic cooperation and joint a 
marketing approach.

4. As far as tax rates are concerned, APNA members have agreed to urge the authorities 
in the countries of the SEE region to ensure that news agencies have same benefits,
as it should also be for print media. The Vienna-based South East Europe Media 
Organisation (SEEMO), a network of editors, media executives and leading journalists 
from South East Europe and an affiliate of the International Press Institute (IPI),
supports APNA’s desire to protect the copy right of the Private News Agencies and will
work closely with it to ensure that private news agencies receive greater support.

deScripto No 10  18.06.2007  9:44 Uhr  Seite 30



31deScripto 02.2007

PREVIEW

Preview
Upcoming Events

Knight Foundation to provide funding for
digital media ideas
Do you have an idea that uses digital media, involves new

forms of news in the public interest, and focuses on a spe-

cific geographic community? If you answered yes, then

your idea is eligible for funding from the Knight

Foundation. 

Submission deadline: October 15. 

The John S. and James L. Knight Foundation will award a

total of US$5 million to individuals, organizations or busi-

nesses from any country to implement a project that will

transform community news.

Applications for the “Knight News Challenge” can be sub-

mitted from July 1 until December 31. Winners will be

announced in the first half of 2008. 

For more information and to register, visit

http://www.newschallenge.org 

Award to recognize promotion of free society
Recognizing journalists whose work promotes free society

is the goal of a competition organized by the International

Policy Network (IPN). Entry deadline: June 30. 

According to the IPN Web site, the Bastiat Prize for

Journalism seeks to promote public awareness of the insti-

tutions of free society: limited government, rule of law

brokered by an independent judiciary, protection of pri-

vate property, free markets, free speech, and sound science.

Entries can be submitted via the Web, e-mail, fax or by

post. Writers can submit up to three articles which do not

exceed 4,500 words in total. All submitted articles must

have been written and published in English between July

1, 2006 and June 30, 2007.

Instituted in honor of 19th-century French philosopher

and journalist Frédéric Bastiat, the awards will evaluate

entries on the basis of the intellectual content, persuasive-

ness, the type of publication in which the work originally

appeared and the location of the author. 

The total prize worth USD $15,000 will be split among

the top three entries.

For more information, visit

http://www.policynetwork.net/

Conference: The future of newspaper
12 – 13 September 2007, Cardiff, United Kingdom 

The field leading journals Journalism Practice and

Journalism Studies are launching a biennial conference,

hosted by the Cardiff School of Journalism, Media and

Cultural Studies (JOMEC). The conference will focus on

the highly contested future of newspapers with contribu-

tions from the international community of academics,

along with newspaper executives, trade unionists, journal-

ists and regulators. 

For more information: www.cardiff.ac.uk

SEE Media Forum Zagreb 
by WAZ - KAS – SEEMO
27-28 June 2007, Zagreb, Croatia 

SEEMO Investigative Reporting 
Seminar Albania
25-27 September 2007, Tirana, Albania

SEEMO Investigative Reporting 
Seminar Romania
12-13 October 2007, Bucharest, Romania

Dr Erhard Busek SEEMO Award 2007
19 October 2007, Vienna, Austria 

SEEMO Investigative Reporting 
Seminar Bosnia-Herzegovina
15-17 November 2007, Sarajevo, Bosnia-Herzegovina 

SEEMO Investigative Reporting 
Seminar Bulgaria
7-9 December 2007, Sofia, Bulgaria

deScripto No 10  18.06.2007  9:44 Uhr  Seite 31



deScripto No 10  18.06.2007  9:44 Uhr  Seite 32


